Monday, October 23, 2006

Малко за расизма


Аз съм много доволен от живота в България. Всичко ми е 6. Не мога да се оплаквам и да искам. Което се отразява и на блога в общи линии... няма за какво да се оплаквам и съответно не ми идва музата да пиша.
Намерих си какво да пиша все пак. И то е малко изсмукано от пръстите като се има предвид че не ме засяга толкова. Но все пак си имам мнение по въпроса. Аз бях писал за расизма в Америка. Сега се ми прави впечатление расизма в България.
Турците щели да ни завземат. Циганите щели да ни завземат. Чужденците щели да не завземат. Марсианците щели ни да завземат. Оказва се че много много хора мразят турците, циганите, англичаните, германците, и кой ли не още. Имам роднини, приятели, познати които са доста негативно настроени срещу турците. Навсякъде били, щели да завземат българия, да ни управляват, да ни направят част от турция, и какво ли не още. Мен политиката не ме вълнува така че се абстрахирам от нея. Не ме интересуват партии, партийни политики и интереси. Просто ми прави впечатление отношението на хора с които имам контакт. Живеели в българия турците... да говорели на български. Аз живях в америка и когато съм имал възможност да приказвам на български, съм приказвал на български. Слава богу американците не са ми правили забележки да говоря на английски че да не си мислят неразбиращите че говоря за тях. И ако някой ми беше направил забележка, едва ли щях да го послушам. Все пак аз съм българин и искам да комуникирам с други българи на български. Толкова рядко ми се отдаваше възможност да говоря на български... и ако някой ми беше казал да говоря с някой друг българин на английски само защото не разбирал, щях да му тегля една майна. Случвало се е българи да ме помолят да говорим на английски защото не е било учтиво да говориш на неразбираем език в някоя компания. Тия забележки ги уважавам макар и с нежелание. Така че смятам за неправилно да изисквам от други хора да приказват български само защото са в българия. Всеки да приказва на какъвто си иска език. Това че турците не приказват на български помежду си, не го смятам за неуважение. Тъпи и гадни хора има във всяка националност. Има тъпи турци, има и тъпи българи, има тъпи гърци, има тъпи американци. И това че на някой някой турчин му направил нещо, не означава че всички турци трябва да се мразят. Каквото повикало, такова се обадило. Не може да мразиш турците и да ги плюеш и да очакваш те да си говорят на български помежду си и да те обичат и да си ти благодарни. Как може да очакваме турците да са ни благодарни след като ги плюем толкова. Мога да мразя някой като личност, но като националност или раса... просто не бива.
Циганите са още по мразени от турците май. И мен са ме крали цигани. И аз си държа ръката в джоба с портомонето ако има циганчета наоколо. Но пък не смятам че трябва да ги правим на сапун или други подобни глупости. Ако някой се държи добре с мен, аз отговарям със същото. Не че разбирам от политика, но ми се струва че положението на държавата няма да е много по различно и без турците и циганите.
А чужденците щели да изкупят държавата. Според мен след като някой проявява достатъчно интерес да инвестира или живее в нашата красива държава, значи й се възхищава по някакъв начин, смята че има нещо добро в нея (дали е култура, или природа, или българската гостоприемност). Чужденците според мен даже предизвикват нашата култура да изпъква още повече. Искат да видят българската култура, занаяти, нрави, традиции. Поощряват българското в нас. Аз се гордея когато някой чужденец каже нещо хубаво за българия или българите. Дори самото присъствие на чужденците го смятам за комплимент. Ако един германец, англичанин, или испанец се възхищава на българия... значи наистина има с какво да се гордеем. А чужденците не са вчерашни... оценяват хубавото.

14 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Сашо, споделям мислите ти за расизма. Българите сме наплашени създания и шумка да шумне (образно казано), веднага крещим "завзеха ни". Имаме си историческа обосновка за това - от 1300 години държава имаме 700 (че и отгоре) години "робства", т.е. повече сме били превзети от някой, отколкото самостоятелни.

А защо навсякъде си написал България с малка буква? Нарочно или...?

5:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

Всички искаме да живеем в демократично общество и освен правата, които всеки гражданин има в тази държава, той има и редица задължения. Само когато всички, повтарям Всички,без оглед на етническа принадлежност, вероизповедание, сексуална ориентация и т.н., осъзнаят това, само тогава можем да претендираме, че живеем в нормална държава и имаме гражданско общество. Етносите за които ти говориш, все още не са много наясно със задълженията, които имат към тази държава, но иначе с правата си,чудно как,са много в час! Оттам се поражда недоволството към тях и ако това, че искаме към тях да няма специално отношение и техните прояви на анархизъм да се толерират е расизъм, наречете ме расистка! Защото да включиш 220 волта ток към пружинено легло и така да се грееш цяла зима, при положение, че не си плащал за тази услуга 1 година, най-малкото е нагло!

6:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

Съгласен съм по принцип с това, което казваш. Макар, че в случая май съм по-съгласен с ladyvera. Аз също не смятам, че съм расист, по-скоро съм радетел за равни права в тази страна. За етническата пронадлежност става въпрос. Защото смятам, че циганите в България имат повече права от нас в момента. И това се насажда отгоре. Умишлено! Те са едно племе, което не плаща за абсолютно нищо и в същото време се ползва от безброй привилегии. В тази връзка аз като българин се чувствам дискриминиран. А, че и между тях има свестни хора, това никой не оспорва.И още нещо - твърденията че турците имат апетити към нас не са съвсем безпочвени - има доста доказателства за това, макар че никой не говори по този въпрос. Тях пък ги толерират по други причини. Само ще посоча факта, че противоконституционната им партия продължава да съществува!

6:22 AM  
Blogger Nedko said...

Добре дошъл при българските проблеми :)

Има една прекрасна българска поговорка която ми направи пришка на устата да я повтарям: "Сития на гладния не вярва".

В случая ти и Дончо сте в позицията на сития. Вашата гледна точка пинципно е вярна, но принципите са идеално нещо и много често не могат да бъдат приложени в чист вид върху реалността.
Ladyvera е описала точно това като конкретен пример.

6:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Расизма в България си е нещо обикновенно, повечето хора не се замисля да обижда на расова или религиозна основа, тва си е манталитет които много мразя. В университета в Русе, където все още съм студент има много турци, и забелязвам, че при малдите хора етническите различия сакаш не са толкова големи проблем, има търпимост.
В САЩ съм работил със хора от над 7-8 рзли4ни националности и въпреки, че бях чел за расизъм с САЩ, не видях някой американец да гледа с други очи на нас, да говори против нас, за това че говроим на друг език и темподобни.

7:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

@ivostiil А, може ли да те попитам ти какво разбираш под "американец"?

9:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Иво, имах в предвид америкнците, които са от десетки поколения там, с маичин език англйски.
Лично аз не приемам определението "американец", като някаква националност.
Американци за мен са всички които са загърбели всичко и са тъгнали към обетованата земя преди 200-300 годни ... и всички онези които продължават да го правят и до днес.

11:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Анджък, де! Т.е. това са хора без родина и език, без история и традиции. В тази връзка не виждам какво сравнение може да става с нас. Още повече ние се намираме на балканите, дето тези конфликти винаги са съществували. Именно това използваха и американците, когато запалиха войната в бивша Югославия!

1:58 AM  
Anonymous Anonymous said...

Съгласен съм с теб на 100% и много се радвам, че разсъждаваш по този начин.

8:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Сашо, не знам дали да ти пожелая да съхраниш тези си разсъждения, когато поживееш по-дълго в България или да ги промениш. Не, че има нещо лошо в тях, напротив те са си много хубави и точни. Може би защото за семейството, роднините или приятелите ми нямаше значение кой стои насреща им циганин, турчин, помак, евреин или арменец, а какъв човек си, аз приех “прословутата наша толерантност” за даденост. Смятах, че народът ни, поради трагичната си участ има сърце за болката и нещастието на другия. С годините разбрах, че това нито е даденост, нито се онаследява, нито е непроменима. Да има лумпени, които са жестоки и определението за тях – расист, е просто е едно оправдание за нещата на които са способни. Да има по-ограничени и тесногръди, които няма да навредят физически, но могат да бъдат крайни в отхвърлянето на различния. Въпросът не е до тях, защото такива има навсякъде по света, а до болшинството българи, за които толерантността се изразява в търпимост. Обаче, търпимостта има този недостатък, че бързо се изчерпва, когато другия е некоректен. Толерантността е свързана с това освен да приемаш и да прощаваш чуждите грешки. Все едно да гледаш на тях както възрастен се отнася към малко дете, което с любов трябва да научи да живее в света на големите. Но както при възпитанието на малкото отроче, ако не поставиш ясни правила, колкото по-голямо става то, толкова повече ти се качва на главата. И днес ние си имаме проблем с едно доста не възпитано, нахално и мързеливо пораснало човече. Грешката започва от там, че не бяхме и не сме добри родители. Добър е не този, който позволява всичко и се страхува да се скара на непослушника за да не бъде намразен. Добър е не този, който позволява на малчугана да не ходи на училище, защото там е трудно. Добър е не този, който спестява труда и дори поотрасналото вече не дете продължава да чака друг да носи и меси. Ние българите или българската държава, което сме си пак ние, сме не добрата майка или мащеха /в случая избираш по собствен вкус определението/, която се опитва да осъзнае и промени грешките. Но “бащата” /сега Европа се появява на сцената в тази роля/ решава че е по-добрия, по-умния, по знаещия, по-компетентния във възпитанието. И като такъв първото, което прави е да се скара на “лошия” родител, естествено пред чедото, което само и това чака. Какво следва?! Ами то става още по-нахално и упорито в исканията си. Вече има на своя страна по-силния в “семейството”. Не стига това, а при всеки опит на “майката” да постави проблемите на масата, там вече има едно разпищолено, ревящо чудовище, което я заплашва я с “бащата”, я със Страсбург, я с етническа война и саморазправа. И естествено “майката” започва да се разкъсва между чувството си за самосъхранение и желанието си да демонстрира своята толерантност…
Страхът, който си усетил не е безпочвен. Ще го видиш от новините, когато цигани, усетили силата на глутницата, са нападнали служители на енергото, полицаи, обикновени хорица или пък влакова композиция. Може пък да се провре, когато разбереш, че мургави събратя са отвинтвали траверси, за да ги предадат на вторични суровини, същите тези по които е трябвало да мине твоя влак. Ще го съзреш в ехидната усмивчица на Кънчев по някой от сутрешните тв блокове да те учи на ум и разум и как да му казваш ром, а не циганин иначе те чака дело за расизъм. Може пък да отвориш пицария и някой ден да установиш, че вече си следствен, защото да речем си приел там да се проведе нечие празненство, а в същия момент двама-трима цигани не са били обслужени. Ти не си допуснал и други клиенти, но само тези знаят, че това е прекрасен повод да ти одерат кожата на расов принцип. Тръпки ще полазят гърба ти, когато чуеш че си част от “нация от уроди” или пък, че Пиринско е поробено и някакво македонско малцинство призовава за “Смърт на бугарите”. А те на свой ред са се преминили в “европейски дрешки” и сега искат “само” новини на македонски език, македонско училище и автономия…

12:45 PM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

@ Дончо
България не съм я написал с малка буква нарочно. Написах и Америка с малка буква... причината за малката буква е единствено мързел.
@ ladyvera, анонимния, недко и неда
сега пиша допълнителен пост за расизма :)
@ cybercracker
мислех че съм единствения на това мнение... добре че не съм само аз.

6:48 PM  
Anonymous Anonymous said...

Между другото анонимния и Иво сме един и същи - първия път забравих да си пиша името. И пак подчертавам - не съм расист, просто смятам, че не е лошо и ние българите да се държим достойно и да имаме малко по-високо самочувствие. Поне наполовина на това на нашите братя роми, римляни и всичкото сигани! Апропо, някой знае ли на кого му хрумна идеята да викаме на циганите роми?

2:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Rodena sum v Bulgariq no jiveq v Turkey; kakva e vinata mi?.. Koi opredelq naciqta, rodinata si koi izbira? No az vinagi se gordeq, s proizhoda si i s rodinata si(v Ruse sum rodena).
... spodelqm mislite vi za rasizma...

5:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

България е малка и не много известна държава. Тук има около 2 милиона цигани и 4 милиона българи а остатъка е 1 милион чужденци и 1 милион турци, които имат право да живеят в България така както българин има правото да живее в Турция. Расизъма във България винаги си го е имал и винаги ще го има, не защото имаме история от 1300 години или някой простак, който не е учил когато му е било времето и се топли на електрическо одеало ами от една заради медиите (всеки вярва на лъжите на депотатите и журналистите).
Когато ми скочиха на бой 2-ма цигани с цел да вземат пари от мен, за да си купят хляб бях със 3-ма българи.
И тримата избягаха докато аз бях се нахвърлил на единия а другия ме нарита във бъбреците.
Българите са страхливи, неблагодарни, арогантни расисти. Срам ме е че съм българин!
Ще си говорим за история?
Нека се върнем към 1939 година.
Втора световна война и България е съюзничка на НАЦИСТИТЕ.
"Ама фердинант ни набута... ама нямахме друг избур те искали да минат за да нападнат турция..".
Страхливите български депотати от националистките партии тогава са си отворили устите, че Хитлер няма да ни избие ако станем съюзници и сме нямали избор.
Не ви е и срам!
Французите са били окопирани заради нашия егоизъм и Англичание са водили война срещу цели 4 световни сили.
Докато ние сме се гордеели със историята ни и сме се правили на "великите бели хора".
1944 година Хитлер започва да губи позиции.
Франция е освободена и сега Хитлер е притиснат в Берлин.
Италия е без армия и позиции а Япония губи флота си през 45-та при Пърл Харбър и ние решаваме, че трябва да пуснем СССР да минат и да ни окопират без дори да убием и 1 войник.
Ставаме Комунисти през 1944-та.
Започваме да се оправдаваме, че не сме нацисти и сме били набутани а всъщност сме мръсни лъжци и предатели и се крием при по силното.
Пра дедите ни ако ни видят ще ни избият до крак.
Ето ви великата история.
Пъзливи мишки такива.
Малко българи разбират за какво трябва да се борят.

Оставете имигрантите на мира.. това означава, че страната ни е благоприятна за живот.. поне с това можем да се гордеем, тъй като нямаме никакво достойнство!

5:40 PM  

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.