Wednesday, December 28, 2005

За пушачите



Пушенето в америка. Интересно явление е. Не се пуши в никоя публична сграда - училище, болница, административни сгради, и прочие. В фирмата която работя единственото място където може да пушиш е навън... има там 2-3 дървени пейки на който може да седнеш. Но какъв е студ навън сега... чак не ми се мисли как издържат пушачите на тоя студ. В университета като бях... пред входовете може да видиш хора да пушат... никъде другаде.
В заведенията - сигурно 90% имат място за пушачи и непушачи. В останалите 10% няма място за пушачи. Миналата седмица шефа ни заведе в един изискан ресторант... оказа се че в него няма smoking section (маси за пушачи). В америка пушачите май са много по-малко от непушачите.
Но главното нещо което ми направи впечатление в Америка е войната срещу цигарите. Има такива billboards (големи реклами/знаци край пътя) които агитират хората против пушенето. Например по пътя за работа винаги виждам следния огромен billboard:
Снимка на едно зелено пластмасово войниче. Предполагам всички са ги виждали тия войничета които децата нареждат насам натам като си играят. Такива дето ги има и във филмчето Toy Story. Та това войниче е в такова клекнало положение за стреляне на базука... но вместо базука има една огромна пушеща цигара. И с огромни букви пише SECOND HAND SMOKE KILLS (цигарния дим убива). Тоя billboard ме дразни доста... но има един друг който ме дразни още повече. Сниман е корема на една бременна жена. В пъпа на този корем е завряна запалена цигара (върха на цигарата е сочи навън все едно корема е този който си дърпа от цигарата). От цигарата се извива на горе един цигарен дим. Надписа е YOU SMOKE, YOUR BABY SMOKES. Да ти се повдигне от тази снимка. Аз си карам към работа... не искам да гледам тия глупости. И кой финансира тази кампания против цигарите не знам. Като гледам с каква сила и какъв устрем се опитват да откажат хората от цигарите чак ми се иска да съм пушач. От къде на къде ще ми казват какво да правя. И по телевизията има едни реклами които са шокиращи. Не ги помня защото вече не гледам телевизия. Но искам да си кажа мнението защо има такава силна кампания срещу цигарите. Какъв ли е смисъла на такава кампания? Да не пушат хората... да са здрави... да нямат здравословни проблеми... да не отсъстват от работа по здравословни причини... да работят без да кащлят... да цъфти икономиката. За това е според мен. Може и да греша, но пък може и да не греша. Защо например не направят платената или неплатената отпуска по-дълга. Ами на средния американец му се полага по 1 седмица платена отпуска на година. 5 работни дни. Навсякъде из европа е минимум 2 седмици... повечето май имат по 3 седмици. Неплатена отпуска в Америка трудно ще намериш. Даже повечето хора си използват платената отпуска когато са болни. Как са втълпили на хората че работата е най-важното нещо за човека. Познавам една мениджърка в компанията в която работя - Холи. Не стига че заплатата й е малка, но стреса с който се сблъсква всеки ден е неописуем. Не преувеличавам. Сложили са едно 100 човека за които е отговорна и тя трябва да се грижи вскички тия да си свършат работата. Да се покрият високи нормативи, да са задоволени всички клиенти, да се изпратят статистики всеки час за това как се справят тия всичките хора. Че на нея й се плаче повечето време. И заплатата й е много малка за американските стандарти. Тя е на годишна заплата и по принцип трябва да е наработа 40 часа на седмица. Никой не й следи времето, кога влиза, кога излиза. И си мрази работата защото има толкова стрес в нея. Но продължава да си я върши не само съвестно но и да работи повече от колкото трябва. Вместо да работи по 40 на седмица както би трябвало, тя е в тая сграда най малко 60. Най-малко 60. Понякога е там от сутрин до вечер. За какъв х.. е там от сутрин до вечер. Никой не й държи сметка (за разлика от мен - аз трябва като дойда на работа да се регистрирам в една система че съм дошъл на работа... и ако работя над 40 часа... дават ми overtime (overtime го заплащат с 50% процента повече на час от редовното на час). Тя и да иска не може да вземе overtime ако работи повече от 40 часа на седмица. И аз всеки път я юркам - "Хайде отивай се вкъщи... трябваше да си тръгнеш преди 4 часа" и тя вика "ами как да го оставя това място така, кой ще я свърши тази несвършената работа". тя си тръгва едва след като й е чиста съвеста че е покрила всичко което се изисква от нея. А те изискват невероятно много... повече от колкото един нормален човек може да свърши за 40 часа на седмица (може би повече и от 60). И така.. аз малко се отплеснах от темата пушене. Но просто исках да кажа че аз смятам че се желае от американците да спрат да пушат за да са по работоспособни.
Стига съм бучал. Сега да разкажа моя опит с пушенето. Като бях малък (сигурно 6-7 годишен) баща ми ме пита
- Искаш ли да си дръпнеш от цигарата ми?
Аз - Не
- Дръпни си да видиш какво е... няма страшно
И аз какво да правя... баща ми казва да опитам... опитвам. Резултата беше точно такъв какъвто можете да предположите... изкашлях си детските бели дробове. И не само това но и беше много гнусно. Викам си "баси гнусотията... как пушат възрастните.. аз няма да пуша". Хитър човек е баща ми май :)
Следващия път когато опитвах цигари е по-забавен. Пак сме с баша ми на вилата на село. И аз както винаги си играя с Гошо - детето на съседа. Той е 4 години по-голям от мен. Аз бях на 7 когато се случва това. Гоше ме води зад дигата (тя е точно до къщата) да пуши цигари. Аз естествено отивам с него. Не помня точно какво пуши той, но помня че ме накара и аз да опитам. Пак си изкашлях дробовете. След това той ми вика "и да не казваш на никого че сме пушили"... аз викам "добре". Аз лесно се съгласявах (и сега съм така май). Следобеда потегляме с Вартбурга към Русе. В колата доколкото помня бяхме татко, майка, аз и сестра ми. НО може и да не помня добре. Та вече почти сме пристигнали в Русе и баща ми ме пита "Сашо, какво правихте с Гошо". И аз отговрям съвсем номрално "Ами ходихме с Гошо да пушим цигари зад дигата". Той се същисва... както и всички останали в колата. Минават 2-3 секунди и той пита "Абе Гошо не ти ли каза да не казваш?"... Аз се пляскам по челото и викам "Ау, вярно че ми каза да не казвам". И как да ми се скарат... голям смях падна. Голяма съм блейка аз. Тая история отдавна да съм я забравил ако не беше разправяна на всяко събиране вкъщи когато сме имали гости. Гвоздея на програмата беше :) Ако някой не ми вярва... да пита който и да е от семейство Карчински (не сме много).
В последвалите години съм бил многократно предупреждаван от баща ми че ще ме убие от бой ако ме хване да пуша. Не че някога ме е бил за нещо, но въпреки това винаги ме е било страх от него. То не е респект не е чудо :). Но все пак съм опитвал нялко пъти след това да пуша... да пуша на гърди. И всеки път кашлях. И всеки път ми беше гадно. След сигурно десетина опити да пуша след това се отказах. Ако ми харесваше сигурно щях да пуша, но така и не ми хареса. И нямам нищо против пушачите досега. И дима не ме дразни толкова много. И не осъждам пушачите. Ако искат да си пушат... мен не ме дразнят.
Tip of the day - А ако някой пушач ви каже че ще откаже цигарите... хванете се на бас че до 3 месеца ще е пропушил/а. Ако е жена питайте да не е бременна, че ако е - тогава може и да изгубите баса.
Искаше ми се да направя снимка свързана с тоя пост, но засега ще сложа тази на слушалките ми :)

10 Comments:

Blogger Inks said...

"...изкашлях си децките бели дробове..."???
А за деЦкия правопис какво да кажем, а?

3:55 AM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

Извинявай но не ти разбирам коментара. Ти сигурно си прочела неправилно нещо. Гледай като поправяш хората поне да го правиш като хората.

4:00 AM  
Blogger Inks said...

ей копеле, пак се опита да ме злепоставиш, тц -тц-тц...
важното е обаче, че и двамата знаем какво се случи и гузната ти съвест няма да ти прости.../тук клатя глава като Джоуи и те гледам, все едно наистина знам за какво говоря ;)/

ЧНГ и ДСЖИЗИГДП!

4:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Сашо, съвсем правилно си се насочил. Кампанията е защото трябват здрави работници. Трябва да се работи. Защо - не е ясно. Факт е обаче, че системата работи добре - хората са убедени, че трябва да работят. Питай я твоята шефка знае ли защо трябва да стои по 60 вместо 40 часа на работа седмично. Съмнявам се, че ще даде смислен отговор.
А що се отнася до отказването от цигарите - знам за няколко случая на отказване, при това не насила. Имах колега, който преди 4 години каза "това ми е последната цигара" и повече не запали. И още един факт - ако човек спре с тютюнопушенето преди да навърши 45 години организмът му може да се възстанови и да изглежда сякаш никога не е пушил. Все пак най-добре е да никога да не започваш с цигарите.

Весела и Щастрлива Нова Година!

7:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Още две допълнителни гледни точки за това защо има кампания срещу пушачите тук:
1. Влизам в ресторант с двете си дена - на 7 и 5 години. И не желая околните да пушат и да ми окадяват децата.
2. Аз съм работодател. Потрошил съм доста нерви да създам бизнес, развил съм го и съм в договорни отношения за производство и доставка на продукция на други голями и сериозни фирми. И желая работниците ми да не губят по 10 минути всеки час да пушат навън.

Всичко зависи от гледната точка.

2:07 PM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

@ Владо
Прав си. И аз да имах деца и аз нямаше да искам да дишат цигарен дим където и да било. И работодател да бях щях да съм на твоето мнение - "аз ще им плащам а те ще имат smoke breaks на всеки половин час". Несправедливо е. Това че плюсовете за общество без цигари са големи го осъзнавам. Просто (малко) ме дразни това че (според мен) единствената причина за тази кампания е работоспособноста на обществото. Ако ги е грижа толкова за well being-a на хората, то би трябвало да измислят и други такива кампании.
@ ritchie
Има и случай когато хората отказват лесно и от ряз, но в повечето случаи са рядкост.
@ Всички :)
Весело прекарване на новата година. Дано за всички да е по-добра от 2005.

3:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

У дома сме двама отказали се пушачи -- аз от 7 години, мъж ми от 5. Мисля, че и за двама ни беше сравнително лесно да зарежем цигарите, защото сме волеви личности и "не мога" май не присъства в речника ни :-)

3:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

абе и аз много се чудих за какво е тая пропаганда, какво им пука на тях за мен. Обаче когато копеленцето Тони Блеър обяви планове че двехиляди и някоя си мъжете ще се пенсионират на 67 години всичко ми стана ясно. Друг въпрос е че в Англия вече работа трудно се намира(за свестни пари), а с автоматизацията и електрониката незнам кво ше работят неквалифицираните хора. та дори и огромната гнусна паплач на трафик уордъните скоро ще гризне дървото, щото в Лондон вече е като Биг Брадър-"You can get done on camera for anything".
А аз иначе пуша м-у 0 и 3 цигари на ден, обаче нали съм си "rebel without cause" тази кампания ме насърчава да пуша повече, за да правя напук на системата. И ми е много гот като минавам покрай офиси в Ситито хората зъзнат да пушат отпред на ситния дъждец, а аз Декември по къс ръкав във вана ми съм отворил джама и си пафкам доволно и си пия кафенце от термосчето. Да до духат политиците

6:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

За много години, дами и господа.

@ritchie & Сашо: "Питай я твоята шефка знае ли защо трябва да стои по 60 вместо 40 часа на работа седмично." - А вие имате ли отговор защо да не? Това ми звучи точно като с цигарите... или поне така ми звучеше когато някой ми се пулеше как мога да блъскам 70 и отгоре в седмица.

P.S. Не се заяждам, просто действително сте в конфликт с главната тема на поста.

1:13 PM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

@ Peter
"- А вие имате ли отговор защо да не?"
Моя личен отговор е:
Шефката (Холи) има малко дете. Разведена е и предполагам би било полезно за детето ако можеше да прекарва повече време с него. Друга причина за моето неодобрение да седи на работа по 60 часа вместо 40 е факта че не й харесва работата... едно е да си обичащ работата и да ти е кеф да я бачкащ; друго е да е толкова стресираща че да ти се повдига.
Трета причина е че би могла да обърне внимание на личния си живот малко повече... да й остане време да прочете книга или гледа филм или да се отдаде на някакво хоби. Може би това което неодобрявам е че тя съвсем мъничко започва да приличва на машина... нещата които носят удоволствие постепенно минават на заден план, забравят се, и понякога изгубват.
Това са по важните причини. Но мога да спомена че заплатата която получава Холи не само че не съответства на това което върши но е може би 2 пъти по малка от средната за Operations Manager в Америка. Ти сигурно ще кажеш "че да си намери друга..." и си прав. Смятам че не е справедливо Холи (а и много други хора) да получават само потупване по рамото за добре свършената работа.

6:42 PM  

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.