Wednesday, January 04, 2006

Пазаруване





Предпочитам да пазарувам през ноща. След работа. Обикновено приключвам работа в 1:30 през ноща... а по пътя ми е супермаркета. Няма почти никой там по това време. Целия магазин е мой. Не че ме притесняват другите купувачи... единственото предимство е че няма опашка пред касата. Вчера след работа реших да спра за да си купя това онова, но главно продукти за да си сготвя боб.
Това са нещата които си купих:
- прясно мляко (1 галон = 3,78 литра ... това ми се отпечатало в мозъка именно защото на бутилката пише)
- един галон пречистена вода (тази от чешмата има доста химикали вътре)
- наденички
- чушка
- люти чушки
- дометено пюре/сос
- боб
- хляб (зехтинов... не знам какво му е зехтиновото но е $2... тия по $1 не мога да ги трая защото са много много много противни - имат вкус на пластмаса)
- мента (поради липса на джоджен - все още не знам как се казва джоджен на английски)
- консерви туна (неизвестно защо викат на туната chicken of the sea (морско пиле))
- майонеза (смесва се с туна и се маже на филийка... бързо и ефикасно за хърба като мен)
Всичкото това удоволствие ми струва 16 долара и 70 цента.
Аз съм един от малкото хора които като пазаруват, обикновено го правят с кошница. Може би 90% от американците пазаруват с количка която почти винаги пълнят до горе. Но за сметка на това ходят да пазаруват един път в седмицата. Забелязъл съм че продуктите в една полупълна количка възлизат средно на около $100.
Един съвет ще ви предам... на мен ми беше даден наскоро "Недей да пазаруваш когато си гладен". Не бях обръщал внимание преди, но в последствие забелязах че има логика. Хората пазаруват доста повече когато са гладни.
Забелязал съм няколко трика които магазините използват за да накарат хората да пазаруват повечко.
- разместват щандовете от време на време... тъкмо свикнеш че тоалетната хартия е в щанд 12 например, те вземат че я местят в 9. Това налага да ходиш да гледаш и търсиш докато намериш. С това гледане и търсене забелязваш още нещо което би искал да си купиш... да речем подминаваш щанда със сладките работи или газираното.
- друг трик е че под някой продукти има етикет на който е обозначено някакво намаление. Но е направено по следния начин:
"Сладолед Сникърс; цена $5; намаление - 3 за $13; спестявате $2 (на 3 пакета)". Това се пада 67 цента намаление на пакет. Това което повечето хора не знаят обаче е че не е задължително да си купиш 3 пакета сникърс за да получиш намаление от 67 цента на пакет. Може един да си купиш и цената ще е $4,33. Купуват си хората иначе по 3 пакета. И после какво да ги правят... ами ядат ги :)
Сигурно има и други трикове в подреждането на продуктите за да може клиента да обиколи колкото се може повече из магазина. Имам един познат дето е работил в тая верига супермаркети и ще го питам скоро дали знае нещо по въпроса.
Обиколих магазина на спокойствие без да бързам. Устоявайки на доста продукти от които не се нуждая. Добро упражнение е това. Прибрах се вкъщи. Снимах покупките (без светкаваца... светкавицата само разваля снимките). Накиснах боба във вода. Тоя път накиснах само половината боб от пакетчето че миналия път го накиснах вскичкия. Не знаех че той ще поеме толкова вода и стане 5 пъти оригиналния си обем. Както и да е (поздрав :) ). Початих малко и си легнах около 3 и нещо. Станах в 11 часа. Имах намерение да
- опера дрехите си (повечето вече с голяма клизма минаваха "теста на помирисването"... и беше крайно време да отида до обществената пералня).
- да сготвя боб
- да отида до WalMart да ми сменят маслото на колата
Оказа се съм се надценил в това колко бързо мога да свърша всяко от тия неща. Резултата беше почти плачевен:
- Отидох на работа с влажен панталон (щях да закъснея за работа ако бях изчакал сушилнята)
- боба е полусварен (сменянето на маслото отне 45 мин в WalMart)
- закъснях за работа с 1 мин (което не се е случвало от няколко месеца)
- закусих с 4 глътки прясно мляко (погълнати пред хладилника от горепоказаното галонче мляко) и 2 филии хляб (погълнати в колата шофирайки за работа)
- не успях да си взема нищо за ядене и се наложи да си купя нещо (купих си една пица... хм... която ще довърша след малко че пак огладнях)
И така... вече ми идва края на смяната. Свърших си всичката работа за днес. Ще се прибера вкъщи. Ще досготвя боба. Ще початя с някого. И ще лягам. Още един отминал ден в Америка :). Да го зачеркна и него от несъществуващия календар. То лятото съвсем наближи вече, а?

14 Comments:

Anonymous Anonymous said...

След като прочетох твоя пост, се замислих как наистина е джоджен на английски. В моя край му викаме гьозум, но съм забелязала, че в други части на България като кажа гьозум хората не знаят, че става дума за подправката джоджен. Както и да е, заех са да претърся наличните речници и Интернет и открих, че джоджен на английски е mint, а латинското му наименование е Mentha viridis L. До сега не знаех, че джодженът е от семейството на ментата. Но ето, че научих нещо полезно.

2:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

Това накрая със зачеркването не ми хареса нещо :-(

3:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

В Еленския край също викат на джоджена (както мисля е книжовното му наименование) гьозум или юзум и е основна подправка за зрелия фасул. А иначе джодженът си е съвсем еднакво нещо с растението мента. И аз слагам мента на боба когато го готвя поради липса на българския му еквивалент - и така се получава българският вкус. Лично аз харесвам и как го готвят моите приятели перуанците, но не съм се интересувал какви неща точно слагат.

3:23 AM  
Anonymous Anonymous said...

Готвене, домакинстване, ходене на работа, спане - ами това не е ли обичайния ден на всеки работещ човек на тази планета? Докато дойде лятото ще помниш ли какво ти се е правело през него?

4:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

Танче, не ти харесва, обаче много ми е познато и на мен... И аз така правех, даже се вижда календарчето с окръжените дни... Но при нас едно календарче свърши работа, при Сашо с неговите куп години там, още малко Стоунхендж ще му трябва за летоброене ;-Р

4:23 AM  
Blogger Unknown said...

Спомням си, че когато учех икономика ни обясняваха разни неща за супермаркетите. Нямат прозорци, за да не се усеща как тече времето, а и да не се развалят разни храни. Нямат и часовници(пак да не бързаш излишно). Музиката се препоръчва да бъде динамична, така че леко да вдига тонуса и поддържа леко нервно напрежение, което подтиква към покупки. И пред касите се слагат пак разни лакомства и неща които се купуват най-често. Ако си ги подминал случайно на щанда, може да поправиш грешката си.

А иначе в моя край се казва "юзъм". И си спомням като бях малка и майка ми ме учеше как да разпознавам ситно наронените в бурканчета подправки. "Ако ти мирише на боб, значи е юзъм, ако мирише на кюфтета, значи е чубрица:)"

8:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

Винаги са ми давали джоджен като съм искал mentha или mentha piperita.

10:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Алекс, това ми заприлича на един лаф на учител по география, който получих днес: "Подчертайте с кръгче" :-)))
За мен кръгчето върху календара е символ на нещо важно, а зачертаването - на ден, който с нетърпение си очаквал да премине - като в затвор. То не че нашето Слънце не се чувства като в затвор там, ама след години /като стане на моята възраст, например :-)/ ще си казва - ей като бях млад тогава, колко хубаво беше :-)
И в крайна сметка в резултат на този ден, Слънцето написа такъв хубав пост, покрай който ще разбере как е джоджен на английски, та бобът следващия път ще е за чудо и приказ - е, не си ли заслужава, а?

10:45 AM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

Оказва се че има българи в америка които ми четат глупостите. Случайно да има някой наблизо където аз живея? Аз живея в северозападната част на щата Охайо. Аз за толкова години тук не съм успял да отрия един българин в градчето в което живея и неговите околности. Знам че сигурно има в Кливланд защото е голям град, но не мога да се юрна ей така на лов за българи :)
Също искам да помоля анонимните коментиращи да оставят поне някакъв псевдоним че да мога да се различават... ако може :)
На третия анонимен коментар искам да кажа - да, в никакъв случай няма да забравя какво съм искал да правя лятото.
На другите анонимни - мерси за информацията.
@ Таня
Твоята асоциация със затвора не е много правилна. По скоро е нещо като училище, но нямам търпение за голямото междучасие. :)
Така по ли ти харесва? :)

2:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Сашо, какви са ти настройките на WB като снимаш и на каква светлина снимаш? м/д.. с какво снимаш? тва 3008 за хоризонтална резолюция мирише поне на 7 мегапиксела :)

6:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

Джоджен на английски е mint. Насадих mint seeds в градинката пред нас и сега берем, сушим и варим бобец със съседите, също българи...А нашата мента на английски се произнася peppermint -любим мой вид чай.

10:28 PM  
Anonymous Ted said...

Здравей.Найстина много добра статия.Започнах и аз да си правя сметка колко купувам и колко плащам.Но все пак предпочитам оналйн пазаруването-особено за дрехи и парфюми.Ето какво изпозлвам аз,дано да помогне на повече хора:
Viaddress.Когато се регистрираш там ти се прави виртуален адрес във щатите,благодарение на който можеш да пазаруваш сайтове,предлагащи продукти само за US граждани.Един голям + е,4е ако оставите Viaddress да ви плати поръчката и търговецът не приема международни карти-не ви се начислява такса.
Опитайте,аз съм много доволен.Ето го и сайта:

http://www.viaddress.com

4:04 PM  
Anonymous Rosen Presen said...

Опитът ми с куриери от САЩ е минимален (10-тина поръчки), но почти всеки път избирам различна фирма. Лично моето мнение е, че http://www.viaddress.com си остава лидер в областта. Цените са непоклатими и доста под тези на конкуренцията. Пратката ми дойде в приемлив срок без да минава митници и тн.

4:09 AM  
Anonymous супермаркет said...

Поздравления за добре написаната статия, от която и аз също се зачудих как са на английски дадени подправки,които използваме в наето ежедневие, хареса ми и как завършваш..."И така... вече ми идва края на смяната. Свърших си всичката работа за днес. Ще се прибера вкъщи. Ще досготвя боба. Ще початя с някого. И ще лягам. Още един отминал ден в Америка :). Да го зачеркна и него от несъществуващия календар. То лятото съвсем наближи вече, а? "това е доста познато ежедневие честно казано и аз го правя и понякога като че ли искам да дойде по-бързо почивката за да се отдада изцяло на семейството си.

3:56 AM  

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.