Monday, June 20, 2005

Ice Ice Baby



В България да сте си поръчвали американска кола (ударението е на "о"-то)? Барманите би трябвало да знаят какво е. Американска кола е да наблъскаш чашата до горе с лед и след това да налееш колата. Защо му се вика американска кола ли? Ами защото всички американци пият всичко с много лед. Няма значение дали си в ресторант, бар, закусвалня, или McDonalds... чашата се пълни почти до горе с лед и след това се налива напитката (не само кола, било то вода, студен чай, Dr Pepper, Sprite, Jack Daniels, и прочие). Изключение правят бирата, натуралните сокове, и прясното мляко.
След като ние българите гледаме да не ни мине никой (било то даже и с 50 грама безалкохолно), това ми направи впечатление като го видях за първи път. Мислех си аз
"Ами аз си плащам за безалкохолното; те искат да ме минат; блъскат го с лед, че да не си хабят безалкохолното; и ква ми е файдата... след 10 минути пия силно разредена с вода кола; мамка им!". Да ама не - те слагат толкова лед не за да те увътрят ами защото така искат клиентите (тук ако искаш да ти оживее бизнеса, не си ебаваш клиентите). Това ми стана ясно след като ходих с едни американци на ресторант където безалкхолното беше на самообслужване (дават ти чаша и ти сам отиваш и си наливаш безалкохолно от машината; като ти свърши, ставаш и си презареждаш. Пиеш на корем дакато можеш - в доста заведения е така тук). Безалкохолното е евтино и на един собственик на all-you-can-eat buffet му е по-евтино да си напълниш тумбака с газирано от колкото със пилешки хапки например. И ти доволен и той доволен. Та отива американеца и сипва в чашата до горе лед, след това слага Sprite. Питам аз:
- Why do you fill the whole glass with ice? Its going to melt and taste nasty
- I want it to be cold
- Why don't you put just 5 ice cubes in there? Plus it comes from a machine that keeps the Sprite cold anyways
- The ice is going to melt in a couple of minutes and I don't want to get up to put more ice in it. And I want it to be cold. And stay cold. You know.
- I don't know. But if you say so (Това си го казвам само на ум обаче). Вместо това казвам "Aha. I see"
Дълго време след като дойдох в Щатите си поръчвах безалкохолното без лед, че да не ме минават. Българче - аз си знам моето. Винаги като поръчвах на сервитьорка и казвах "Без лед". Но от време на време почнах да забравям. А по някой път и сервитьорките забравяха и съответно си получавах напитката с лед до горе. Писна ми да се правя на интересен по едно време и се отказах да си поръчвам неща без лед - too much work един вид. Аз така или иначе не съм от тия дето помнят много. Ако аз си наливам безалкохолното сам, тогава си слагам малко, иначе не - какво да се правя на интересен на сервитьорката: "вижте ме колко съм важен... не искам лед". Така или иначе няма да и оставя по-голям от общоприетото бакшиш.
Аз междудругото съм се отказал да пия газирано преди около година (10 месеца). Вредно е. А пък диетичните газирани напитки са още по-вредни... ебати химията. Съдържат съставката aspаrtame (вижте в Google "Aspartame Side Effects"). Иначе в България като се върнах, пих газирано 1-2 пъти, че да не ме помислят за сноб: "Върнах се от Америка и сега не пия газирано". Газираното вече ни ми липсва даже. Пия си водичка, сокчета, мляко и така нататък. Естествено не прощавам и на бирата. Целите за пиене на алкохолно и безалкхолно са доста различни. То хубаво да си гледаш здравето (да не пиеш газирано) ама чак да си ограничаваш кефа (алкохола) не бива :)
Стана дума за бакшишите преди малко. Днеска обеснявах на Емо на какво станах свидетел един път. Тука по обикновените заведения е прието да се оставя бакшиш 10, 15, или 20% от сметката. Обикновено бакшиша се оставя на масата след като сервитьорката ти е върнала рестото. Случва се и клиента да каже "Keep the change" но не много често. Един път даже станах свидетел на следното. В мексикански ресторант бяхме компния от работа. Имахме обща сметка от около $45. Жената не единия колега си извади един chart който беше разграфен с 4 графи: Сметката (в долари); 10% от сметката; 15% от сметката; 20% от сметката. След като се изчисли бакшиша, всички хвърлиха колкото дължат. В Щатите това някой да почерпи е много рядко срещано явление. Ама много рядко. Няма даже нищо от сорта "Аз ще платя тоя път а ти следвашия". Защото ако не се видите пак, или ако се скарате, или единия банкрутира (често срещано явление)? Общо взето философията е такава - чисти сметки, добри приятели.
Също така стана на въпрос с Емо за обслужването тук. Сервитьорките (и сервитьорите) са много приятелски настроени. Например... отивам с приятели в Outback Steak house (сносно заведение за ... познай... пържоли). Сервитьорката идва и с една много голяма и игрива усмивка почва едва ли не да ни напява:
- Hi, my name is Mandy (например). I will be serving you tonight. How is everyone feeling tonight?
Пауза
- Super. Can I start you off with something to drink? ooooh you guys look a little tired, I had a very busy day too.
Държеше се толкова приятелски, че даже реши да седне на един стол на нашата маса докато ни взема поръчката. На мен ми стана странно малко. Но като се замислиш има причини за да е толкова приятелски настроена.
- Ще ти е неудобно да й оставиш малък бакшиш
- Американците са самотни хора, така че споделят даже и с непознати (клиенти). Като споделиш нещо с някого, било то и малко - става ти по-близък.
- Приятелите се виждат редовно (тоест ще се върнеш да я видиш... като естествено хапнеш, платиш си, и оствавиш пак добър бакшиш). Освен това следващия път като дойдеш пак в това заведение, тя ще те познае и каже "Oooh, remember me? Its good to see you again. How have you been?". Което означава "Мерси за добрия бакшиш миналия път, сега може и повече да ми оставиш".
Айде чакам коментарите. Keep them coming

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Мхахахах, това с леда и аз го правех... и се отказах накрая по същите причини (омръзна ми да повтарям всеки път преди всяка поръчка :-))).

Всъщност имаше и друго - в няколкото пъти, в които исках колата си без лед, никога не успявах да я допия, не знам защо... Сякаш беше с по-тежък, натрапчив вкус. И определено НЕ колата, която пием тук. Там ледът просто олекчава вкуса, реших най-накрая и се отказах от претенциите си :-)))

4:01 AM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

Здрасти, Алекс (както и на мен ми викат тук. Върви обеснявай че Сашо/Sasho е nickname за Александърите в България).
Мерси за коментарите (и комплимента в първия).
Къде в Щатите си била?

12:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Бях в Burlington, VT. Много красиво място, горещо го препоръчвам... стига човек да се примири, че зимата почва през октомври :-))

4:49 AM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

Алекс, не знам дали ще стигна до Burlington, VT но все пак ще го имам предвид. А що се отнася до зимата... нямам нишо против нея (поне от миналата зима така смятам). Моите американски приятели ме закрастиха със сноубоардинг. Така че сега с нетърпение чакам зимата.
Ако ползваш ICQ, може да чатнем някой път ако искаш.

1:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

Това е готино със сервитьорите при вас. Аз забелязах по този въпрос напредък в България (поне по морето). Беше страхотно обслужване - от простото кафене до скъпарския ресторант. За съжаление в останалата част от страната сервитьорките са полуголите и неучтиви "несбъднати манекенки" както ги нарече Щефи преди две години в Пловдив.

п.с. благодаря за комплимента :)

8:16 AM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

В Русе обслужването не е кой знае на какво ниво. Попаднах на няколко "бурсука" като ходих на барче/заведение. Но все пак като цяло има напредък. Хубав град е Русе... :)

12:31 AM  
Blogger chris brown said...

Много интересни статии си пуснал в блога си

4:50 PM  

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.