Thursday, April 17, 2008

Да не засадим дърво


Вчера давали по телевизията че има някаква инициатива за озеленяване/садене на дръвчета из цялата страна. Аз не съм го гледал но така ми казаха. За повече информация да сме се обърнели към съответната община. Аз понеже се имам за природолюбител... обаждам се в службата по озеленяване. И казвам нещо в духа на "По телевизията казаха че има някаква инициатива за озеленяване и садене на дръвчета. Аз имам желание дори и със собствени материали да засадя дръвчета. Има ли някакви места в Русе предназначени за тази инициатива?"
Отговора беше "Не. Такава инициатива няма. Такива места за садене няма. Освен това дръвчета трябва да се съдят от някои който разбира. Не могат да се съдят безразборно... след няколко години ще се запуши някой канал, ще се спука някоя тръба. Освен това той сезона за садене на дръвчета е вече към края си". Не ми се спореше с инж. Марин Койнов. То си личи че няма желание да помогне. Аз мислех да ангажирам всички колеги от офиса и приятели след като се разбере каква е организацията за едно такова мероприятие.
Това става преди около 5 минути. А преди около месец пишеше в ruseinfo.net следното:
От утре започва акция "Да засадим дърво" и в Русенска област
18 Март 2008 21:54:23

От утре започва кампанията "Да засадим дърво" и в Русенска област. Регионалното управление по горите ще осигури залесителен материал на желаещите хора, които искат да се включат в акцията. Общо 15 декара гори ще бъдат засадени на територията на Държавна дивечовъдна станция "Дунав" и община Борово - предимно в Борисово и Екзарх Йосиф. По утвърдена традиция , Комисията по околната среда и води в Народното събрание е инициатор за празнично отбелязване на първия пролетен ден. Инициативата е адресирана към .студенти ,ученици ,природозащитници и всички ,които обичат природата.

Техническа информация: За контакти тел. 82 02 17 в ДДС "Дунав".


Обаждах се в "Дунав" където никой нищо не знаеше за тази инициатива. Обаждах се и в общината където пак никой нищо не знаеше. В крайна сметка се отказах поне на него време. Даже говорих с редактора на ruseinfo.net който е написал новината. Човека каза че такава информация са му дали и това пише. Вината не е негова. Той се опита да ми помогне и най-накрая след като му се обадих да му кажа че такава инициатива за дръвчета няма, той ми се извини че ме е подвел.
В крайна сметка аз смятам да посадя дръвче. И не само едно. Все още не съм измислил къде да го направя. Имам един познат който разбира от садене на дръвчета. След като реша къде ще стане... ще отидем и ще засадим. Независимо дали имам разрешение или не.
Това което искам да направя освен да засадя дърво, е да кажа и на други хора как и къде могат да го направят и те... но за сега това май няма да стане.
Някой ако може да ме посъветва каквото и да е относно постигането на моите цели... ще съм много благодарен :)
Някои казват че ако не посадиш поне едно дръвче през живота си, значи живота ти е минал на празно. Аз съм напълно съгласен. Не ми е за цел да се оплаквам и да съдя който и да е относно невъзможността да засадя дръвчета... просто искам да направя нещо по върпоса.
Благодаря за вниманието :)

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

По-голям успех в засаждането на дръвчета ще имаш наесен, когато посадъчния материал е в покой. Сега температурите са много високи и всички дървесни видове отдавна са се раззеленили. Прихващането в тази фаза е много малко вероятно. Идеалното време за засаждане е някой слънчев зимен ден. Избира се не много голяма фиданка /около метър,но това зависи и от конкретния дървесен вид/, с добре развита коренова система. Не избирай високи дръвчета, а такива с голям корен. Изкопава се дупка около 60 см. /корена да влезе спокойно, без да се подгъва/ На дъното могат да се сложат фосфорни и калиеви торове, размесени с почва.Непосредствено преди засаждане върховете на корените на дръвчето могат да се опреснят, т.е. да се изрежат върховете им. По този начин се стимулира развитието на допълнителни корени. Посадъчния материял трябва да е здрав и с гарантиран произход. Има служба за фитосанитарен контрол в България, която контролира здравето на посевния и посадъчния материал.Не трябва да има видими механични повреди. Най накрая да не забравиш да го полееш.
Успех в начинанието!

3:41 AM  
Blogger Unknown said...

И аз имах огромно желание да засадя дърво тази пролет, но не успях... :(
И май наистина вече сезона твърде напредна и не знам дали е удачно.

4:37 AM  
Blogger skoklyo said...

Наистина е важно къде, как и какво ще засадиш. Тъжно е да гледаш изсъхнали фиданки, резултат от показни мероприятия. Хубаво ще е да се консултираш с лесовъд, а после да предвидиш малко време за наглеждане на дръвчето, поливане, оформяне на короната, евентуално пръскане против болести и вредители. Това ако ще го засаждаш в градска среда, иначе в гората се разчита на масово засаждане и късмет, въпреки че и там е необходимо пръскане при епидемии, но никой не го прави май. В града почвата е бедна и суха, а младото дръвче няма дълбоки корени и се нуждае от грижи.

Забелязал съм, че при показните градски "озеленявания" се хващат най-вече акациите, адски издръжливи са, така че ако планираш fire&forget имаш най-добри шансове с тях.

Не бива да прекаляваш с изкуствените торове, освен това не е хубаво да влизат в директен контакт с корените. Най-добре да са в минимално количество, което зависи от дръвчето, а повече да сложиш прегорял оборски тор, който подобрява механичния състав на почвата. Но аз съм засаждал единствено овощни дръвчета, които са по-капризни, така че наистина трябва да питаш лесовъд.

Тук има някаква тема за садене:
http://clubs.dir.bg/showflat.php?Board=turizym&Number=1943297554&page=&view=&sb=&part=1&vc=1

6:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ей Саше, радвам се, че все пак не си закрил блога си :-), ама май ще трябва да го преименуваш на "Българската мечта" - особено с тази тема, а и с много още други теми, за които да има да пишеш.

Коментарът на скокльо ми беше доста полезен, въпреки че нещо се провалям с моите засаждания на дървета, ама не съм се отказала. Сега малко по-сложно става със съчетаването на мероприятията в семейния живот, не е като преди като ми кажеше някой за нещо и аз ставах и хуквах веднага, ама сега някакси не се получава по този начин.

Ние ходихме на организираното садене в Стара Загора, но проливният дъжд ни попречи. Не губя надежда обаче и сега освен липичките на улицата до нас, сме решили да си напарвим и овощна градина на селото на мъжа ми - хем дръвче, хем собствено производство плодчета :-)

В крайна сметка ти успя ли да засадиш дърво или остава за есента?

6:06 AM  
Blogger Orehovka said...

За засаждане на дървета май е най-добре да се обърнеш към локалното лесничейство - и без това винаги оттам осигуряват дръвчетата. Една фиданка миналата година струваше по-малко от левче, ако говорим за най-разпространените видове, така че не е скъпо. По-голям проблем е да намериш място в града, където да засадиш дървото, защото трябва да е одобрено от общината, която след това да го включи в зелените си площи по схема и да стане собственик. Това може да се окаже голям главобол - преди 2 години една приятелка искаше да засади дървета в София и след ужасно дълго търсене и звънене по инстанции се оказа, че няма къде другаде, освен на летище София. При това сами трябваше да си носят кирки и лопати, защото от лесничейството и бях осигурили само дръвчетата, инструментите си ги носиш сам. За сметка на това тя засади цяла гора на летището - 200 фиданки и сега се кефи, че като излитат пътниците оттам гледат нейната гора ;) .

5:20 PM  

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.