Wednesday, November 16, 2005

Банани и други



Интересен е факта че... всички американци белят бананите от обратната страна от която ние българите го правим. Те почват да белят от дръжката надолу. Отначало си помислих че случайно се натъквам на хора дето белят бананите така, но с времето осъзнах че всички така правят. Напоследък даже съм го споменавал на разни американци и те голямо чудене ми се чудят как така аз (и останалите българи) белим бананите от долу нагоре. Логиката на американците за това коя е долната част на банана и коя горната идва от това че като растат бананите дръжката е първа и съответно отдолу; и след това расте останалата (горната) част. И те белят от горе на долу. Освен това ми се смеят... как съм можел на обратно да ги беля бананите. Не ми е ясно как така е станало че всички американци които познавам белят бананите по противоположния на нас начин. Защо американците ги белят бананите така? Не е като да ги е учил някой... или да им е показвал... "Сине, като вземеш банана го дръж с дръжката нагоре и почваш от там да го белиш защото така е по-лесно" :). Същото и в България... не помня като малък някой да ми е показвал от коя страна да беля банана си. Сигурно съм видял от някого как става. Въпроса е че аз смятам че банана трябва да се бели по "българския" начин, а американците смятат че правилния начин е обратния. Колко лесно сме податливи на манипулация... дори без да осъзнаваме става. И кой е прав за това как е правилния начин за белене... май никой. Няма правилен начин. Следващият път като белите банан... опитайте се да го обелите почвайки от средата. Не изглежда да е лесно но пък знае ли човек... трябва да се опита първо. Аз ще опитам още утре сутрин.
Ето други навици на американците свързани с яденето:
- със супата си никога не ядат хляб (ядат разни курабийки/солети - "crackers")
- ядат хляб със салатата си
- по принцип не ядат хляб с много ястия. Даже много рядко... но едно от малкото неща които задължително ядат с хляб е... спагети
- абсолютно табу е да сложиш кетчуп на спагетите си. Ако кажете на американец че слагате кетчуп в спагетите, ще ви каже "That is disgusting" (Това е много гадно/противно). Това мога да го гарантирам. Какво се слага на спегетите ли питате? Ебати въпроса - spaghetti sauce разбира се (сос за спагети... купува се от магазина :) )
- напитките задължително са наблъскани до горе с лед (бих предположил, че обикновено безалкохолното заема около 35% от обема на чашата)
- в повечето случаи се слага кетчуп на пържените картофи
- също така ако искате да погнусите някой американец му кажете че за закуска ядете филийки със сладко и сирене (на нашенския тип сирене тук му викат "Feta"... иначе викат cheese на такива кашкаваленоподобни)
- аз бях писал за айряна преди, но пак исках да спомена че самото описание на тази напитка може да подбуди ужасено-погнусена физиономия у всеки американец
- гледайте да няма американец наоколо когато решите да сложите кетчуп върху пицата си... 100% ще му се повдигне, а може и да повърне
- американците слагат на хот-доците (или хот-договете :)) задължително горчица. Евентуално също и ситно нарязан лук, кетчуп или ситно нарязани подсладени кисели краставички (казва се Relish). Хот-доците :) имат и една разновидност наречена Chilli Dog но прекалено ми е трудно да обясня какво е Chilli така че няма да се занимавам.

Въпрос на вкус нали?

20 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Забавно! Дреболии, но всеки си ги стиска и смята за най-прав. Ами като дойдат извънземните? С тях как ще се разберем за кетчупа?

2:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Срамота да се единее човек с тази т.нар. нация, но и аз така ги беля... Целият свят се е опитвал да ми докаже, че ги беля накриво, че дръжката е, за да ти е удобно да държиш, ерго, следва да е непокътната, но за мен дръжката е просто удобна за скършване. И така си ги беля, открай време. Беля и гледам недоумяващо защо светът покрай мен забива нокти нехигиенично в погрешния край на банана....

3:38 AM  
Blogger Unknown said...

Ами, да ти кажа, в детството е. Аз лично си спомням как като синът ми беше много малък внимателно съм му белила бананите от горната страна и той внимателно ме е гледал. А ведъж се опита да го обели откъм дръжката и аз внимателно и спокойноо наставнически го поравих и го целунах като го обели от "правилната" страна. Може би един ден като порастне, ще е достатъчно разкрепостен да си ги бели както намери за добре, но дори и тогава пак ще си спомня целувката на мама за "правилното". Затова и толкова се инатим за привичките си.

5:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ма аз нямам нищо против да го беля от другата страна, стига да имаше как да го хвана така, че да не забивам палци до плода. Ако някак се уреди да има дръжка и от горе, аз съм ок с това да си променя привичката одмах ;-Р

5:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

и аз много се смях на немците в началото, но по същата причина като алекс и аз започнах да си ги беля от към дръжката. и междувременно за мен си е супер логично. обаче майка ми ме гледаше странно в началото...

6:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ako ste gledali filmi s maimuni, ne mozhe da ne ste zabeljazali che te jadat bananite po amerikanski:)
Back to the nature! Isn't it?:)

1:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

майтапа настрана - по-лесно е откъм дръжката - а че хамериканците са нещо обратни - обратни са си :)
но пък спагети със кетчуп и кашкавал е най-готиното нещо - соса е за сноби :)

7:21 PM  
Blogger Inks said...

Може и да съм сноб, но кетчупът е за хамбургери, картофките се ядат с майонеза, а сосът за спагети да се използва по предназначение. Това са неписани кулинарни закони, чието спазване трябва да се съблюдава строго.
Друг такъв закон е мусаката да стане национално ястие на ЕС, но се дърпат нещо... Вчера по новините казаха, че скоро ще го гласуват тоя закон - а дано!

5:04 AM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

Ванина... сноб си, да :)

5:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

Протестирам срещу това "ние, българите"!
Не е вярно, че всички в България си белят бананите така! Лично съм засегната от подобно обобщение!
Досега съм използвала един начин на белене на банани и това е естественото, самонатрапващо се и логично белене откъм дръжката на банана (което е горният край, защото бананът в естествено състояние виси от дръжката надолу). Не съм виждала никой да ги бели от другия край! Много ми е чудно как може да го смятате не само за по-добър начин, но и за "български". Шокирана съм! Накъде отива младото поколение!

5:40 AM  
Blogger Калоян said...

и аз го беля откъм дръжката, понеже става по-лесно - и най-вече по-чисто; иначе от другата страна не ми е удобно - винаги се омазвам

5:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

nikoga ne sam se opitvala da belia banan otkam NEdraskata, kak se beli ottam, ste probvam dnes. ste otida da si vsema edin banan, koito po princip ne obicham otkakto preiadoh s banani v US. nai- logichno e da se schupi draskata i beleneto e lesno! no na kartinkata gore lichi che e po estetichno ot drugata strana. avelina.

6:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

За бананите: Не отричам, че когато човек почне от дръжката, беленето е далеч по-лесно, и така правех и аз. От друга страна, обаче, когато дръжката остане цяла, човек много лесно може да се разхожда насам-натам и да си яде банана, някак си по-удобно е :)

За хот-дозите: Извинявам се, ама за мен по-вкусно нещо от кренвирш с горчица просто няма, и откакто се помня, винаги така съм ял ход-дог (а досега не съм ходил в САЩ). Освен това, този начин на ядене на кренвирши си е доста популярен в Европа, все пак едни от най-добрите европейски горчици идват от Дижон (това е във Франция, ако някой случайно не знае).

За кетчуп и спагети (или по-скоро паста): Тук наистина американците са сбъркани, признавам. Спомням си как един приятел ми разправяше за случка в Италия, когато една американка се опитала да премахне доматения сос от своята паста (както е по-правилно да се каже, спагетите са просто едни от многото разновидности на пастата), в резултат на което сервитьорът възмутен и извърхлил порцията и донесъл нова, показвайки как трябва да се яде ...

7:29 AM  
Blogger K. said...

присъединявам се към ванина този път. що за варварщина -- кетчуп върху паста? 0.о или пица? гня.

относно беленето на бананите, аз в япония се научих да ги беля откъм дръжката. много по-лесно е просто, и не навява мисли за начало на промиване на мозъка. виж, ако почна да махам белите "конци" на вече обелена мандарина, както правят тук, тогава бих се замислила. :)

10:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

И мен мама ме е учила, че бананът се бели не от към дръжката. Но понеже съм недоверчива и предпочитам сама да стигна до правилното решение, хич не съм се поддала на тези наставления, а съм провела няколко практически опита. Заключението ми след експериметирането е: по-твърдите банани се белят по-лесно от към дръжката, а по-меките от обратната страна. That simple ;-)

6:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Интересен факт, наистина, досега не бях забелязала. Аз си беля бананите откъм дръжката,но майка ми и баща ми ги белят от обратната страна o.O Да не би едно време да е имало телевизионен инструктаж на народа?

Anyways, долу кетчупа! Аз си стържа домати (върху спагетите). Back to nature ;)

3:44 PM  
Blogger djshawn said...

you know that a banana hangs from a tree on the "stem"..... therfore that is the top.....

3:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ха-ха-ха! Евала! Затова чета блога ти редовно. Обръщаш внимание на невероятни подробности от американския бит. Като това с бананите...

2:22 PM  
Anonymous Anonymous said...

Хехе - Алекс, а знаеш ли как разтърсихме из основи мирогледа на един французин като го накарахме да пие боза? След като беше опитал сливова ракия реши, че бозата е поне 70 градусова напитка и много добре върви с цигара. И щеше да получи удар като му показахме как разни баби и дядовци купуват на внучетата си боза...

1:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

Всичко което пишеш е толкова вярно че чак се подсмихвам, казвайки I know, I know. Тъкмо си търсех картинка на банан да видя как ще го покажат обелен защото и аз съм потресена от начина по който го белят тук (в Америка). Когато съм в училище и си го беля "по български" приятелките ми се смеят и аз им казвам, че всички в България си го белим по другия начин! Много се изненадвам, че всъщност не съм единствената, която е забелязала.
А относно другите неща, отново, много вярно!!! И аз съм забелязала същото и в началото бях много изненадана. А какво ще кажеш за фъстъченото масло със сладко? (между друтото това ми стана много любимо... една от "грешните храни" хахах) Или за всички тея сосове които слагат на пържолите?

6:42 PM  

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.