Sunday, June 25, 2006

Личните карти може ли?


Вечерта преди да тръгна от България за Америка (10ти юни), имах кратка среща с наште милиционери. Аз и един приятел се мотахме из София и се прибирахме по едно време късно вечер. Минаваме покрай една градинка. И ни спират двама полицая.
- Добър вечер. Личните карти може ли?
- Може ама ги нямаме (Нито аз нито моя приятел си бяхме взели личните карти. Което си е напълно наша вина.)
- Как се казвате?
казахме си имената. Проверяваха нещо по радиото. Най-накрая идва единия и казва
- Момчета трябва да отидем до районното да направим проверка набързо.
Аз какво да кажа...
- Супер
Моя приятел Ники беше малко притеснен и то главно защото моят полет беше точно след четири часа и половина. Аз не бях притеснен защото... за какво да се притеснявам. Не съм престъпник, нищо лошо не съм сторил. Ще проверят и ще ни пуснат. Като ни тикнаха на задната седалка на полицейската Астра... аз се хилнах като сцепена тиква. Опасния престъпник Карчински :) Викам на Ники... "До сега не са ме водили в районно полицейско управление". На него обаче никак не му беше толкова весело колкото на мен. Полицайте се държаха учтиво. Да не казвам дружелюбно. Мога дори да кажа... професионално. Нямаше "ама вие момчета трябва да почерпите" или "ама какво да ви правим сега". Хората си действаха както би трябвало.
Аз и Ники поседяхме в заграждението пред ареста май. Питаха ни за имена на родителите. Единия след това отиде да ни проверява. Другия остана при нас. Разменихме по няколко изречения.
По едно време единия каза че всичко е наред и може да си ходим. Също така ни предупредиха сериозно че трябва да си носим личните карти. Сериозно предупреждение, следащия път глоба щяло да има. Ама свестни момчета сме били и ни пускат да си ходим право вкъщи.
Трябва да призная че бях приятно изненадан от цялата работа. Също така съм сигурен че не всички полицаи са цвете за мирисане. Не знам дали това че тия полицаи бяха сравнително млади е от значение.
ПП Надявам се с тоя пост не утвържавам или създавам някой мит за полицаите в България. Ако смятате че създавам мит, моля да ме извините .... и прочие и прочие и прочие :))
ПП2 Тоя чичко милиционер на снимката не е от тия които ни задържаха. Този го снимах в Русе. Снимката ми се струва излеза сполучлива :)
ПП3 Защо думата "полицай" има две множествени числа ("полицаи" и "полицая")?

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Нещо бъркаш, съществителното "полицай" има само една форма за мн.ч.-полицаи. ПолицаЯ е форма, в която виждаме употреба на непълен член. ;)

4:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

но примерно същ."ученик" има 2 форми:
ученици и ученика. Второто се използва когато има конкретен брой..
а в БГ не е лесно и да си полицай. Трябва да се бръснеш. Виж английските толкова са се разгащили, харабийски цели бради, а има и с чалми-индийци, и немогат да им кажат нищо за да не се получело дискриминация на религиозна основа

5:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

При Сашо обаче ключовият момент е че не се пише "полицаЙте" а полицаите, но той никога не е претендирал за добър правопис

5:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

Имал си късмета да попаднеш на нормални служители на реда, защото сержантския състав е изграден предимно от безделници и лекета.

7:38 AM  
Blogger Nik said...

На мен на два пъти ми се случи да ме проверяват и да съм без карта, но и двата пъти бяха на ниво.

12:03 AM  
Blogger Des said...

В моето малко, родно градче има всяка вечер от уикенда и доста често през седмицата проверки от полицаите именно за документи за идентификация, поради което съм се научила от ранна възраст (разбирай 16 год., когато получих първата си лична карта) да нося такива в себе си. Което според мен е една отлична практика.

В момента е необходимо да напомням всеки път на приятелите ми от други места "Взе ли си личната карта?". Понеже вече и в София започнаха по-често да проверяват за документи за самоличност.

Не виждам нищо лошо в тези проверки, стига да не прерастват в нещо повече... Като например - събуй си чорапите и си извади всичко от джобовете, докато се пребираш от НДК-а, уж рутинно...

7:28 AM  
Blogger Сашо skype: akartchinski79 said...

"полицаЙте" беше неволна грешка. Аз често не препрочитам написаното преди да го публикувам.
Но все пак искам да кажа благодаря за поправките. Все пак трябва да се науча да пиша сносно рано или късно.
А относно полицаите се чудя дали няма да е лошо да има пространство в нета където хора да споделят приятни преживявания с полицейските власти. Като към това се прибавя съответното име на полицая и града. Може пък полицаите да им се прииска да са на един такъв сайт :) Хубаво нещо е поощрението (за разлика от критиката).
Колко поумнях че и гениални идеи взех да давам... ще взема един политик да стана :) (майтап бе Уили).

10:20 PM  
Blogger skoklyo said...

съществителните от мъжки род имат специална множествена форма след числителни имена

два полицая, много полицаи
три компютъра, хубави компютри
четири пирата, осъдени пирати :)

виж в уикипедията

4:00 AM  

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.