Monday, July 11, 2005

"Do you like it here?"



Не знам дали се забелязва на снимката истинската големина на това знаме. На снимката изглежда че ако знамето е изпънато то ще бъде поне 6 пъти по голямо от Lincoln-a директно под него. Но това не е вярно... като се има предвид че Lincoln-a е доста по-близко от знамето това означава че знамето е много по голямо. Според мен знамето има размера на една къща. Ако не и повече.
Всеки ден по пътя за работа минавам покрай едно гробище. Виждат се само надгробните плочи плуващи в море от малки знаменца. Имам чуството че знаменцата са повече от гробовете. И това гробище не е военно или нещо такова... съсвем обикновено. Минавал съм и покрай други гробища - картинката е същата.
Почти пред всеки McDonalds има по едно голямо знаме отпред. И не само пред McDonalds. Също така пред Burger King, Wendy's и много други такива вериги. Напоследък има една тенденция между компаниите в Америка да има знаме пред всяка бизнес сграда. На мен ми се струва като състезание за това коя компания ще изглежда по-патриотична пред клиентите. "Нашата компания е патриотична. Да живее свободата. Да живее Америка. Може да вярвате на нас защото имаме огромно американско знаме пред сградата"
Знамена могат да се видят и в предните дворове на едно 35% от къщите. 5 от Отсрещните 6 къщи пред нас имат знаме в предния двор. Не малки, а големи. Също имам впечатлението че знамената се срещат по-често в кварталите в които живеят хора от средна и по-бедна класа. Богаташките квартали имат доста по-малък процент на знамена пред къщите. Не знам защо е така. Но предполагам че тези от средната класа по-лесно се поддават на пропаганда и патриотизъм. Има едно такова мислене сред доста американци че целия свят завижда на америка за това че тя е най-хубавата държава на света. Не само завиждат, но и правят всичко възможно да направят мръсно на Америка. Много пъти са ме питали
- Do they hate Americans in Bulgaria?
След което разговора продължава така:
- No, Buglaria doesn't have anything against USA. We are even supporting the US in the war in Iraq.
- Really? But you don't have troops over there, do you?
- Acctually we do. And we have a few casualties
- Wow, I didn't know that
Това не е мислене на един и двама човека. Например това е сайта на един който познавам от работа. Не ми е приятел, но от време на време се виждаме с него. Той ми даде адреса на сайта си и аз бих ви помолил да scroll-нете надолу и да прочетете какво пише под Long-Term Objectives. Американците са много чувствителни на тази тема. Ако някой чужденец реши да критикува Америка по какъвто и да е начин, по-добре да внимава как го прави. Дори и критиката да е в някоя безобидна насока или без някакъв умисъл, тя се възприема на дълбоко и жегва. Даже и нещо от сорта на
- Do you like American women or Bulgrian women more?
- Bulgarian (и тогава ми хвърлят един крив поглед)
И понякога дори може да се стигне до
- If you don't like it here why don't you go back? (въпреки че не съм му споменавал нищо от сорта за това дали ми харесва или не)
Доста хора веднага след като разберат че съм чужденец ме питат
- Do you like it over here?
Аз естествено казвам че ми харесва. Ако случайно бих казал че не ми харесва тогава автоматично съм заподозрян като терорист. Истината е че Америка си има добри и лоши страни... като всяка останала държава. България си има добри и лоши страни. Тука просто трудно понасят критика. Не ме е страх да кажа че България в някои отношения е "Ебати държавата", но ме е страх да кажа същото за Америка. И съответно нямам намерението да доказвам на всеки срещнат че въпреки че някои неща не ми харесват тук, не съм терорист и не мразя Америка и американците. Даже да си призная имам чуството че някой агент от ФБР ще прочете този пост и ще каже "Този може да е потенциален терорист". Та на него искам да кажа
- Моля не се притеснявайте. Нямам абсолютно никакво намерение да ставам терорист или да участвам по какъвто е начин в процес поддържащ тероризма. Смятам че хората които прибягват към насилие върху невинни хора заслужават да бъдат наказани. Освен това никой не може да ме накара да използвам насилие върху хора единствено поради факта че са от друга държава. Не съм човек които е националист и би се поддал на пропаганда от което и да е правителство или организация. Според мен хората на този свят трябва да мислят за себе си не като "Аз съм гражданин на еди коя си държава" а "Аз съм гражданин на този свят". Не да се развива еди коя си държава а човечеството като цяло. Във всеки един народ има добри и лоши хора и не бива да се слагат под един знаменател и да се мрази въз основа на националност. И според мен е много жалко че толкова хора се поддават толкова лесно на манипулация от правителство, политици, и религия.
Пак много философски го ударих.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Сашо, това имаше предвид, нали? Радвам се, че този идиот се чувства накопривен... Поне под този пост да беше се въздържал, че съвсем смешно става...

8:07 AM  
Blogger v3rmin said...

Малко или много, колкото и болно да се струва едно такова мислене, то има и своите добри страни. Да, за нас българите то е тотално алогично и противно на всякаква здрава логика, но също такава дори и в ден днешен за една немалка част от българите, е и идеята за вътрешна тоалетна, топла вода в къщата, дружелюбие, трудолюбие и взаимопомощ.

Точно тази американска силна обич към всичко родно (тяхното си, не нашето), която тяхният дядо Вазов не е увековечил, но за сметка на това прилагат на практика безпрекословно, е далеч по-полезна за държавата и общестовото от чисто българската мнителност към съседа, продавача, политика и генерално всеки, който те заговори. Според балканското мислене, всеки иска да те извози и прекара. Според американското, всеки е невинен до доказване на противното. Мисля, че колкото и да са се фанатизирали в последно време, има какво да научим от тях.

И все пак не оспорвам позицията на автора - ужасно са фанатизирани :)

9:12 AM  
Anonymous Anonymous said...

Към момента според мен можем да се научим от "американци" като този първият единствено на нетърпимост и нетолерантност.

Да, съгласен съм, че САЩ са създадени като свободна държава, а в България е направено всичко възможно, за да се чувстваме не хора, а роби или поне поданици вместо граждени. Но, уви, напоследък имам чувството, че напоследък средният американец не е много по-свестен от средния българин...

1:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

Защо отговаряш на глупави въпроси? Визирам - Do you like Bulgarian or American women more? Който е задал въпроса, едва ли имa исктински жива мисловна дейност.

Не си ли забелязвал, че ние в България пък не можем да си представим, че на някой чужденец НЯМА ДА МУ ХАРЕСА ТУК? (На това място баба ми би се прекръстила). Ама това ти прекрасната ни природа, Белоградчишките скали, Черномоирието и прочие и прочие. И като ни каже някой - мръсно е у вас, не пазите чисто - изкарват го тъп чужденец.

И последно, когато то питат Do you like it here?, не се отговаря едносрично. За пет години в Америка, в които на малко хора съм спестявала недостатъците и, никой не ми е казвал да си ходя.

1:05 PM  
Blogger gogo kehayov said...

Явно му е интересно, редовно чете блога ти, почти не пропуска тема без коментар, може направо да е абониран, визирам анонимния господин от български произход пишещ на EN, разбира се.

9:53 AM  

Post a Comment

<< Home

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 2.5 License.